Support
support@succeedit.nl
Contact Info
+31 (0) 85 0466060
info@succeedit.nl
Spacelab 20, 3824 MR Amersfoort

Partner voor Microsoft Dynamics 365 Business Central

info@succeedit.nl +31 (0)85 046 6060
gartner dynamicsconsultants

De top technotrends van Gartner voor 2021

Het wereldwijde onderzoeksbureau in de ICT-sector, Gartner, publiceert elk jaar de Top Technology Trends. Het bedrijf adviseert leiders in IT, Finance, HR, Legal en Compliance, Marketing, Sales en Supplychain. In deze blog zetten we deze trends af tegen de mogelijkheden van het Microsoft 365-platform en met name Business Central.

De drie belangrijkste trends voor 2021 die Gartner noemt zijn:

  1. People centricity: Mensen hebben een sterk gedigitaliseerde werkomgeving nodig met een hoog efficiënte procesondersteuning. De pandemie heeft deze noodzaak niet veranderd, maar wel versterkt.
  1. Location independence: Mensen willen locatieonafhankelijk kunnen werken. De fysieke locatie van organisaties, klanten, leveranciers en activiteiten is steeds minder vast. Veel activiteiten zijn niet meer locatiegebonden.
  1. Resilient delivery: Pandemie of niet, de wereld blijft veranderen. Een bedrijf moet zich kunnen aanpassen aan deze veranderingen en aan nieuwe betreders op de markt, en flexibel in kunnen spelen op nieuwe kansen en bedreigingen.
Gartner technotrends 2021 en Microsoft Business Central

Bron: Gartner 2021

 

Gartner heeft op ieder van bovenstaande thema’s de belangrijkste technologische ontwikkelingen benoemd en deze verder uitgewerkt in een whitepaper: Gartner Top Strategic Technology Trends for 2021.

Een aantal door Gartner benoemde technotrends houden we tegen het Microsoft 365-platform aan. We zoomen daarbij ook in op Business Central, als onderdeel van het 365-platform. Business Central is een geïntegreerde ERP-oplossing die processen als inkoop, verkoop, voorraadbeheer en de financiële administratie automatiseert .

Thema 1: Total experience strategy en anywhere operations

De thema’s total experience strategy en anywhere operations hebben in relatie tot Microsoft 365 bijna geen toelichting nodig. Daarin loopt Microsoft voorop. Het complete Microsoft 365-platform als digitale werkomgeving, is bij veel bedrijven inmiddels bekend. Veel mensen werken al online met oplossingen als Teams en de klassieke Office-oplossingen Outlook, Excel en Word. Het Microsoft 365-platform biedt de total experience.

Toch kunnen bedrijven nog veel meer uit Microsoft 365 en de online werkplek halen. Hoewel het Microsoft 365-platform veel biedt, zijn er namelijk nog veel meer businessoplossingen van het platform. Denk aan rapportagetools, projecttools en de volledige bedrijfssoftware-oplossing Business Central. Business Central is van oorsprong een klassieke ERP-oplossing voor het mkb, en voor handels- en productiebedrijven. Inmiddels is deze bedrijfssoftware een geïntegreerd onderdeel van het Microsoft 365-platform.

Thema 2: Hyper automation en artificial intelligence

Het bruggetje naar hyper automation is snel gemaakt. Hyper automation is het automatiseren van alle bedrijfsprocessen, waarbij door middel van workflow-slimheid processtappen zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen. Een slimme workflow kan bijvoorbeeld worden toegepast op de orderafhandeling. Een weborder wordt ingelezen in Business Central, waarna er – als er voldoende voorraad is – automatisch een pickbon in het magazijn uit de printer rolt. Of nog beter: op het display van de orderpicker verschijnt. Bij geen voorraad geeft het systeem direct een besteladvies. Business Central als onderdeel van Microsoft 365 biedt deze slimme software en maakt processen makkelijker en sneller.

Een volgende stap daarbij is artificial intelligence. Door machinelearning en robotic process automation worden processen en werkzaamheden nog verder geautomatiseerd. Intelligente workflow-componenten en slimme data-analyses maken processen steeds efficiënter. Op die manier kunnen beslissingen zelfs geautomatiseerd worden genomen. Op het vlak van artificial intelligence en machinelearning heeft het Microsoft 365-platform de eerste stappen al gezet. Zo geeft Business Central automatisch een indicatie van wanneer een klant zijn factuur betaalt, op basis van het werkelijke betalingsgedrag van die klant.

Thema 3: Intelligent composable business

Met intelligent composable business wordt de architectuur bedoeld waarmee data goed wordt ontsloten, en flexibel en modulair is.

Data goed ontsluiten

Dataontsluiting betekent: data uit je systemen voor allerlei doeleinden kunnen gebruiken. Voor interne rapportages en dashboards bijvoorbeeld, maar ook voor communicatie met externe partijen of applicaties. Zoals EDI-berichten van en naar klanten en leveranciers, of een integratie tussen je webshop en ERP-oplossingen.

Steeds meer mensen ontdekken PowerBI voor rapportages en dashboards. Dit is ook weer standaard software in het Microsoft 365-platform. PowerBI brengt de data uit allerlei 365-applicaties samen in managementrapportages en dashboards.

Middels webservices en API’s kan data makkelijk ontsloten worden, ten behoeve van de communicatie met klanten, leveranciers en logistiek dienstverleners. Maar denk ook aan het ontsluiten van je webshop of een PIM-systeem (Product Information Management).

Flexibel en modulair

Software moet modulair zijn. Je wilt het op zo’n manier kunnen inrichten dat het de best passende oplossing biedt voor jouw situatie, jouw bedrijfsprocessen en de daarbij behorende functies. Wat heeft Microsoft 365 hierin te bieden? Heel veel! Het Microsoft 365-platform biedt een enorme keuze aan applicaties, met een oplossing voor elk proces of functiegebied. Je kiest welke applicaties voor jouw bedrijf van belang zijn, waarna deze behoren tot jouw gepersonaliseerde Microsoft 365-werkomgeving.

Business Central biedt hierin een brede basis voor de standaard bedrijfsprocessen inkoop, verkoop, productie etc. Alle overzichten en schermen zijn te personaliseren. De werktegeltjes geven altijd inzicht in de eigen workload. Deze basis kan aangevuld worden met allerlei businessapps uit AppSource. Bijvoorbeeld een app voor goederenscanning, digitale factuurverwerking, kwaliteitscontrole bij inslag, managementdashboards etc. Een stevige basis dus, die flexibel is uit te breiden met businessapps die jouw processen verder vormgeven en optimaliseren. Op dit vlak loopt Microsoft ver vooruit op de concurrentie zoals SAP, Oracle, Exact en Afas.

Tot slot

Op basis van het bovenstaande kun je alleen maar de conclusie trekken dat het Microsoft 365-platform in relatie tot de technotrends 2021 van Gartner, meer dan op de goede weg zit. Het platform laat zien dat het toekomstbestendig is, inzet op alle trends en wensen om een optimale gebruikerservaring te realiseren, en processen volledig kan stroomlijnen binnen een gepersonaliseerde werkomgeving.