Partner voor Microsoft Dynamics 365 Business Central

info@succeedit.nl +31 (0)85 046 6060
erp-project succesvol

Van je ERP-project een succes maken

Organisaties voelen zich tegenwoordig gedwongen om het gebruik van informatietechnologie verder te verbeteren om zo in te spelen op het nieuwe koopgedrag en te profiteren van de marktkansen. Helaas is de voorbereiding op deze projecten vooral op de technologie gericht. Ondertussen worden andere belangrijke succesfactoren vaak onderschat. Of soms zelfs compleet genegeerd.

Het is algemeen bekend dat de bijdrage van de gekozen softwareoplossing minder dan 50 procent van het succes van een ERP-project vormt. Desondanks ligt de focus in marktonderzoek nog steeds vooral op de technologie. Vaak is meer dan 90 procent van alle vragen in RFI-/RFP-documenten productgerelateerd. Met het risico dat andere belangrijke succesfactoren worden onderschat en uiteindelijk tot extra projectrisico’s leiden.

Streven naar succes

Als jij naar succes streeft, dan zijn er een aantal belangrijke elementen:

  • Duidelijke zakelijke projectdoelen. Wat wil je met de nieuwe implementatie bereiken? En hoe zijn deze doelen met de algehele bedrijfsstrategie verbonden? Deze doelen moeten SMART gedefinieerd zijn.
  • Goede communicatie. Communicatie over het ‘waarom’ achter het initiatief en de zakelijke doelen. Idealiter worden deze doelen zo gedefinieerd dat elke werknemer ze niet alleen volledig kan begrijpen, maar ze ook helder kan uitleggen.
  • Gemoderniseerde bedrijfsprocessen. Moderne klanten willen in het centrum staan van alles wat jouw onderneming doet. Zijn jullie niet bereid om een werkelijk klantgerichte organisatie te creëren, dan zullen ze hun geld waarschijnlijk ergens anders besteden. Het moderniseren van bedrijfsprocessen is een cruciale stap in het behalen van toekomstig succes.
  • Actieve managementbetrokkenheid. Het is onrealistisch om jouw IT-afdeling verantwoordelijk te maken voor het veranderen van bedrijfsprocessen en van de mindset van de gehele organisatie. Dat was en is altijd de taak van het management Actieve betrokkenheid van het management is daarom een onmisbaar element in je ERP-projeect en het succes.
  • Goed opgeleide eindgebruikers. Klanten centraal stellen vraagt om goed opgeleide en gemotiveerde eindgebruikers. Voorheen werden eindgebruikers vaak in slechts één applicatie opgeleid. Maar in de realiteit van vandaag begrijpen en overzien zij het gehele IT-platform.
  • En tot slot een fikse portie organisatieverandering. Laten we er geen doekjes om winden: de menselijke natuur is veranderingsmijdend. Dus nu het succes van jouw projecten minder van technologie afhangt moet jij je meer focussen op het changemanagement.

Als jouw RFI’s en RFP’s nog steeds grotendeels bestaan uit vragen over functies en features, dan is het tijd om jouw aanpak te wijzigen. Want door je op deze niet-functionele elementen te concentreren vergroot jij jouw kansen op succes.

 

Een ERP-project met DynamicsConsultants

DynamicsConsultants start elk project met een goede analyse en het opstellen van een roadmap waarin meerdere fases zijn benoemd. Dit maakt het mogelijk om gestructureerd en in behapbare brokken toe te werken naar een nieuwe toekomstbestendige IT-omgeving.

Wij bieden bedrijven die met een oudere Dynamics NAV-omgeving werken een gratis analyse aan om te komen van de huidige situatie naar een nieuwe omgeving, gebaseerd op Dynamics 365 Business Central (opvolger van Dynamics NAV). In deze analyse stellen wij een roadmap op en geven wij advies over fasering, het uitfaseren van maatwerk en komen wij met een concreet stappenplan en een begroting. Een menukaart zeg maar, waarmee jij kunt bepalen hoe je het project wilt faseren en in welk tempo.

Wil je Microsoft Dynamics 365 Business Central in je afweging meenemen? Onderzoek dan of Business Central de best passende oplossing is en of DynamicsConsultants een partij is die jou aanspreekt. Succes met de voorbereidingen en de te maken keuzes!