Ga naar de inhoud

Succesvolle ICT-projecten bij MKB’ers volgens de experts

De komende tijd gaat Martin Plaat, oprichter van SucceedIT, in gesprek met experts die ervaring hebben met verschillende succesvolle ICT-projecten. Martin is zijn bedrijf SucceedIT gestart vanuit een filosofie dat de wereld van ICT-projecten er anders uit zou moeten zien. Vanuit SucceedIT zijn de merken DynamicsOnline en DynamicsConsultants gegroeid, beide met een eigen doelgroep en een unieke projectaanpak. We vragen Martin hoe hij ICT-projecten bij het MKB ziet.

Pragmatisme is goed en hoort bij het mkb. Vooral operationeel bezig zijn en zorgen dat goederen en facturen de deur uitgaan. Zorgen dat klanten tevreden blijven en dat je nieuwe klanten krijgt. Prima als dat je primaire focus is en als dat voor jou werkt… niets meer aan doen en lekker zo blijven werken. Pragmatisme in ICT-projecten is ook goed, maar is totaal iets anders dan handeldrijven, produceren en operationeel opereren. ICT-projecten managen is niet jouw corebusiness. Automatiseren moet, maar het kost tijd en geld. Het kan je dan ook grote kopzorgen geven als je het niet goed aanpakt.

De aanpak van SucceedIT

Martin Plaat, Directeur SucceedIT
Martin Plaat

Als wij bij een gemiddelde mkb-klant komen met de mededeling dat er voldoende tijd vrijgemaakt moet worden, er rekening gehouden moet worden met verandermanagement, voldoende draagvlak nodig is en je als bedrijf moet laten zien dat het project belangrijk is, wordt er meestal netjes ja geknikt. De mededeling is blijkbaar overgekomen en we gaan weer verder!

Maar als puntje bij paaltje komt is er onvoldoende tijd, focust men zich alleen op de IT, wordt het personeel niet meegenomen in het project en heeft de directie geen tijd. Het project gaat dan moeizaam en mislukt in jouw ogen en in de ogen van je personeel. Zelfs bij livegang blijft er een negatieve sfeer hangen en heerst de gedachte van: wat een slecht systeem, wat een draak van een traject om die software in productie te nemen. De software en de leverancier krijgen de schuld, maar het had voorkomen kunnen worden.

Helaas zijn de valkuilen die 10 jaar geleden bestonden nog steeds de grootste oorzaken van het falen van IT-projecten. Kleine of grote projecten, handels- of productiebedrijven, zorginstellingen of overheden – het maakt allemaal niets uit. We trappen er nog steeds massaal in en lijken er niet van te leren.

Een leuk verhaal van een IT-leverancier van Microsoft ERP-oplossingen? Nee, geen leuk verhaal, maar wel de waarheid. Sterker nog, ook wij als softwareleverancier zouden vaker nee moeten zeggen tegen een project dat niet voldoet aan een aantal verandervoorwaarden. Hoe primair deze ook zijn, zonder deze voorwaarden gaat een klant een slecht traject tegemoet waarna de software en de leverancier de schuld krijgen en de reputatie wordt beschadigd.

Nog een stukje reflectie: ERP- en CRM-leveranciers hebben een slechte naam opgebouwd. Dit is grotendeels aan onszelf te wijten. We zeggen te vaak ja, grijpen te snel naar maatwerk, hebben geen aandacht voor de organisatie, het proces, de menselijke kant en zijn te veel gericht op IT.

In gesprek met de experts

Omdat je dit alles niet van ons hoeft aan te nemen, gaan wij in gesprek met een aantal mensen die er echt verstand van hebben. Mensen die jarenlang ervaring hebben met verandertrajecten rondom IT-projecten. Mensen die met de poten in de klei hebben gestaan en hun eigen waardevolle boodschap vertellen en de geheimen van succesvolle ICT-projecten kennen.

 

Wolter Toet
Wolter Toet

De eerste expert in de reeks is Wolter Toet, bekend van het boek ‘Komt een CEO bij de IT-dokter’. We praten met Wolter over het belang van verandering in mkb-organisaties als basis voor succesvolle ICT-projecten.  Het complete interview lees je hier.