Ga naar de inhoud

Business Central als onderdeel van het Microsoft 365-platform

Traditioneel bestaat de IT-architectuur in organisaties uit meerdere stand-alone software-oplossingen. Ze zijn min of meer gescheiden van elkaar en hebben elk betrekking op specifieke bedrijfsprocessen en leveren elk specifieke functionaliteit. Dat werkt prima als jouw medewerkers slechts één van deze sub-systemen gebruiken en er sprake is van een naadloze integratie.

Maar de realiteit is vaak dat zij dagelijks met meerdere van deze oplossingen moeten werken. En vaak ook nog bezig zijn met het handmatig overzetten en controleren van data. Om nog maar niet te spreken over de problemen die jouw klanten ervaren als gevolg van deze bonte mix van systemen. Hoe los je deze uitdaging op met het Microsoft 365-platform?

Afstemming tussen front- en back-office

In de afgelopen decennia hebben de meeste organisaties ERP- en CRM-systemen geïnstalleerd. Grote organisaties hebben vaak zelfs meerdere ERP- en CRM-systemen geïnstalleerd, en verschillende systemen per divisie, per land, of per industrie. En soms in willekeurige volgorde als gevolg van overnames. ERP-oplossingen helpen om de back-end processen van de organisatie te beheren, terwijl CRM-oplossingen de front-end afdekken – gericht op de bestaande en potentiële klanten. Niet zelden is de integratie en afstemming tussen front-office en back-office slecht geregeld.

Frustrerend voor jouw medewerkers, die daardoor worden geconfronteerd met verschillende technologieën, verschillende gebruikersinterfaces, het dubbel moeten invoeren of beheren van data en verschillende toegangsvereisten. En frustrerend voor jouw huidige en toekomstige klanten! Immers, deze verzameling van niet of matig geïntegreerde systemen leidt tot fouten in het operationele proces. Je klant is hiervan meestal de dupe.

Dit blijft natuurlijk niet beperkt tot louter ERP- en CRM-oplossingen. Denk ook maar eens aan de (gebrekkige) integratie tussen deze oplossingen en jouw officetools, de kassaoplossing, het productinformatie-managementsysteem of de webshop. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

Tevreden klanten en blije medewerkers met het Microsoft 365-platform

Hoewel sommigen van jouw klanten zich zorgen maken over in welk land hun gegevens worden opgeslagen, zijn slechts zeer weinig klanten erin geïnteresseerd of hun gegevens nou juist in jouw ERP- of in jouw CRM-systeem worden opgeslagen. Sterker nog, dat kan de meeste klanten niets schelen! Waar ze wel veel om geven is jouw vermogen om een perfect product of perfecte dienst te leveren met een uitstekende klantenservice en een zorgeloze gebruikerservaring.

Wil jij serieus een klantgerichte organisatie worden en wil je tevreden en efficiënt werkende medewerkers? Dan doe je er goed aan om af te stappen van je huidige stand-alone ERP en te transformeren naar een platformbenadering. Jouw Microsoft-partner kan je daar alles over vertellen.

Lees meer over Business Central als onderdeel van het Microsoft 365-platform en Microsofts ecosysteem.