Ga naar de inhoud

NAV versus Business Central

het verschil tussen Business Central en NAV?

Is Microsoft Dynamics 365 Business Central hetzelfde als NAV? Het antwoord op die vraag is: ja en nee. Met Dynamics 365 Business Central haal je dezelfde functionaliteiten in huis als Dynamics NAV (Navision). Beide systemen zijn niet gericht op één specifieke branche; het zijn breed inzetbare systemen. En ze zijn zo te configureren dat ze binnen elke branche of bedrijfstak ingezet kunnen worden.

Beide systemen sluiten aan op andere Microsoft‑producten zoals Office 365 of Power BI. Microsoft voegt dus veel waarde toe door steeds meer eigen producten aan elkaar te koppelen en met elkaar te integreren. Een prettige bijkomstigheid voor de huidige Office 365‑gebruikers, want doordat Office verwerkt zit in de nieuwe generatie ERP-software bevinden die gebruikers zich direct op bekend terrein.

 

Microsoft Dynamics 365 Business Central (D365BC) is het nieuwste Dynamics ERP-familielid van Microsoft. Met de komst van Business Central wordt het voor het mkb in Nederland nog eenvoudiger om te digitaliseren en bedrijfsprocessen te optimaliseren. Eindelijk is er een betaalbaar en volwaardig ERP‑systeem voor kleinere bedrijven beschikbaar.

Business Central is een SaaS‑oplossing (Software as a Service), een volledige cloud-based oplossing. Je bent dus altijd up-to-date met je software en betaalt alleen waar je op dat moment gebruik van maakt. Dynamics 365 Business Central bevat bijna dezelfde functionaliteiten als die we kennen van Dynamics NAV of Navision. Daarom wordt Business Central door gebruikers ook wel ‘NAV in de cloud’ genoemd.

Business Central in het kort

Business Central wordt omschreven als een ‘alles-in-een bedrijfsoplossing’. Het optimaliseert je bedrijfsprocessen, van inkoop tot verkoop, van facturatie tot klantenbeheer of CRM. Uiteindelijk bevordert het de groei van je bedrijf.

Uitgangspunten

Bij de ontwikkeling van Dynamics 365 Business Central heeft Microsoft drie uitgangspunten gehanteerd:

  1. Geen eilandjes

Door de integratie van Dynamics 365 met verschillende apps, ontstaan er binnen een bedrijf minder eilandjes. Samenwerken en live dezelfde gegevens aanpassen en delen, is de grote winst. Zo worden ‘losse lijstjes’ voorkomen en heeft iedereen toegang tot dezelfde actuele gegevens. Slimmer en efficiënter werken dus.

  1. Gebouwd voor groei

Business Central is een makkelijk op te schalen oplossing. Dit betekent dat de software eenvoudig aan te passen is aan de grootte en complexiteit van een bedrijf. Nú een ERP‑systeem implementeren en vólgende maand al uitbreiden, is dus geen probleem. Het systeem groeit als het ware mee met je bedrijf.

  1. Inzicht is key

Power BI (een tool waarmee belangrijke cijfers makkelijk en overzichtelijk worden weergegeven) is sterk geïntegreerd in Business Central. Data is één ding, maar Business Central heeft ook de tool om deze te analyseren en te presenteren in heldere overzichten. Zo ontstaat heldere, actuele  bedrijfsinformatie, die op elk moment beschikbaar is.

 

Wat zijn de verschillen tussen Dynamics 365 Business Central en NAV?

Functionaliteit van Business Central

Het huidige NAV kent geen pakketten met vaste functionaliteiten. Business Central heeft er twee: het Essentials‑pakket en het Premium‑pakket. Afhankelijk van je branche en de gewenste functionaliteiten kun je kiezen uit deze pakketten. Kort samengevat: Het Essentials pakket voldoet voor alle bedrijven, maar schaf Premium aan als er sprake is van iets complexere productie- en assemblageactiviteiten.

 

Business Central pakketten en functionaliteiten

Essentials Premium
Financieel management Financieel management
Supplychain management Supplychain management
Contact management Contact management
Project management Project management
Warehouse management Warehouse management
Assemblage
Productie

Multiplatform

Multiplatform businesscentral

Business Central is webclient based. Dit betekent dat het te benaderen is via een internetbrowser. Via elke computer, telefoon of tablet met internettoegang kun je Business Central gebruiken.

Bij het gebruik van Business Central is het niet nodig om software te installeren. Software gebruiken via een local desktop client is verleden tijd, je hebt alleen nog maar een browser en een internetverbinding nodig. Voor het gebruik op een telefoon of tablet moet je wel de Business Central‑app downloaden. Deze is helemaal gratis en geeft je eenvoudig toegang tot je ERP‑systeem, wanneer je maar wilt en waar je ook bent.

Business Central‑licentie

Business Central kent een maandelijks opzegbare licentie. Je betaalt alleen voor het aantal gebruikers dat op dat moment toegang nodig heeft. Bij groei of uitbreiding is het aantal gebruikers eenvoudig te verhogen of te verlagen. In tegenstelling tot het traditionele Dynamics NAV waarbij je een groot gedeelte vooraf betaalt en op- en afschalen lastiger is.

Hosting

Bij het huidige NAV heb je zelf de keuze of je wilt hosten en waar je dat doet. Bijvoorbeeld in de cloud, in een privé‑datacenter of lokaal op een eigen server. Omdat Business Central een SaaS‑oplossing is, wordt deze exclusief gehost in de cloud van Microsoft (Azure). Dit betekent dat je ervan uit kunt gaan dat Microsoft de best mogelijke beveiliging biedt voor je online omgeving.

Updates

Een ander groot verschil tussen het huidige NAV en Business Central zijn de updates. Omdat Business Central een cloudoplossing is, wordt je omgeving constant voorzien van updates. Terwijl NAV‑gebruikers moeten wachten op de jaarlijkse update van Microsoft en dit vervolgens zelf moeten regelen.

Verschillen

De verschillen tussen Business Central en NAV zijn niet groot. Het nieuwe Business Central heeft naast de nieuwe interface en een nieuw licentiemodel, een aantal kleine aanpassingen. Het grootste verschil is dat Business Central veel geschikter is voor kleinere bedrijven; zij kunnen nu ook tegen lagere kosten een ERP‑systeem implementeren en dat met het bedrijf mee laten groeien.

dynamics 365 business centralAppSource en oplossingen

Met Dynamics 365 Business Central is het mogelijk om extensies via de AppSource direct te installeren. Extensies zijn aanvullende apps met extra functionaliteiten, ontwikkeld door Independent Software Vendors (ISV’s). Zij ontwikkelen speciale apps en handige uitbreidingen voor specifieke doeleinden. Zo kun je eenvoudig de functionaliteiten van je Business Central‑omgeving uitbreiden. Dit is altijd met een trial van 30 dagen. En je kunt de app gewoon weer verwijderen als die niet voldoet aan je verwachtingen.

Bij NAV is het nu alleen mogelijk om zelf aanpassingen te doen aan je omgeving door maatwerk te (laten) programmeren. Een groot nadeel hiervan zijn de hoge kosten en het aanpassen van dit maatwerk bij upgrades. Het is niet met zekerheid te zeggen, maar naar alle waarschijnlijkheid zal de AppSource-oplossing ook voor NAV beschikbaar komen.

 

Welke omgeving is geschikt voor jou?

Beide oplossingen zijn geschikt voor het midden- en kleinbedrijf. Business Central zal vaak de voorkeur krijgen van kleinere bedrijven. Dit komt voornamelijk door de prijsstelling van Dynamics 365 Business Central. Tegen een relatief kleine investering kun je beginnen met ERP‑software die makkelijk schaalbaar is. Zo kunnen bedrijven starten met een boekhoudsysteem en dit langzaam laten groeien en uitbreiden naar een volwaardig ERP‑systeem.

 

Advies over de juiste keuze

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen of twijfels over Dynamics 365 Business Central of NAV (Navison)? Wij denken graag met je mee en geven vrijblijvend advies over wat de beste oplossing is voor jouw bedrijf.

Bel ons op  +31 (0)85 0466060 voor vragen of verder advies