Ga naar de inhoud

De keuze voor een upgrade-partner: traditionele leverancier of sparringpartner?

Als je een upgrade van je Dynamics NAV-omgeving overweegt, kun je kiezen uit twee soorten implementatiepartners. Aan de ene kant zijn er de traditionele aanbieders die – kort samengevat – de software inrichten naar hoe jouw bedrijf vandaag de dag werkt, vervolgens jouw eindgebruikers trainen en daarna vertrekken. Daarnaast zijn er aanbieders die de nieuwe softwareoplossing als een katalysator beschouwen voor veranderingen in jullie bedrijfsprocessen en jullie manier van denken, en voor het centraal stellen van jullie klanten:  een echte sparringpartner. Zij kijken vooral naar het oplossen van knelpunten en het verbeteren van processen.

Interessant is natuurlijk de vraag aan welk soort aanbieder jouw bedrijf behoefte heeft. Het is ook een kunst om de potentiële aanbieders langs deze scheidslijn te verdelen. Duidelijk is dat de tweede categorie van aanbieders over andere kennis en vaardigheden dient te beschikken. Het lef hebben om lastige onderwerpen bespreekbaar te maken is er daar zeker één van. En het is goed om je te realiseren dat, gemiddeld genomen, deze groep van partners over meer ervaren consultants beschikt en doorgaans hogere tarieven berekent. Hoe mooi zou het dus zijn als je voor een aanbieder in de tweede categorie kunt kiezen die de upgrade ook nog fixed-price aanbiedt? Een proactieve partner die de inrichting en het gebruik van je systeem optimaliseert, zonder een risico op budgetoverschrijding?

 

Door onbewust herautomatiseren mis je kansen

Ondanks de huidige crisis, het veranderende koopgedrag en disruptieve businessmodellen, kiest vandaag de dag de meerderheid van de ERP- of CRM-kopers nog steeds voor het herautomatiseren van hun bestaande processen en inrichtingen. Soms als een bewuste keuze, maar vaak ook onbewust. Op die manier blijven ze ook met nieuwe software hun organisatie besturen op basis van verouderde uitgangspunten.

Maar wie de mogelijkheden van nieuwe technologie echt goed wil benutten moet bereid zijn tot veranderen. Oók als dat intern pijn doet! Een leverancier met de competenties van een sparringpartner is dan onmisbaar!

Als jij met jouw volgende ERP- of CRM-pakket of digitale transformatieproject écht meters wilt maken, doe je er goed aan om jouw implementatiepartner niet louter op basis van de laagste tarieven te selecteren of vast te houden aan de traditionele partner met wie je nu wellicht werkt. Je bent beter geholpen door goed te kijken naar de béste sparringpartner. Dat vormt dan meteen een solide basis voor een succesvol project met een positief rendement op jouw investering.