Ga naar de inhoud

Verschil Dynamics 365 for Financials en Dynamics NAV

Onlangs introduceerde Microsoft de Dynamics 365 for Financials oplossing. Deze cloudoplossing is gebaseerd op het al bestaande Microsoft Dynamics Navision en primair gericht op het midden- en kleinbedrijf. Omdat dat in de praktijk betekent dat Dynamics 365 wat inlevert op functionaliteit ten opzichte van de grote broer NAV, vroegen veel mensen ons om een meer gedetailleerd overzicht van de verschillen tussen beide oplossingen.

Hieronder geven we dat overzicht. Omdat we Microsoft Dynamics 365 for Financials vergelijken met de nieuwste release Microsoft Dynamics NAV 2017, starten we eerst met een korte omschrijving van wat er nieuw is in Microsoft Dynamics NAV.

Nieuwe functies in Microsoft Dynamics NAV 2017

Niet iedereen zal kennis hebben gemaakt met de veranderingen in de Microsoft Dynamics NAV 2017 release. Belangrijk element is de verbeterde gebruiksvriendelijkheid op desktop, tablet en smartphone client, en ook de verbeterde Office 365 ervaring. De release maakt het daarnaast eenvoudiger uw ERP in de cloud te plaatsen dankzij de verbeterde koppeling met Microsoft Azure.

Microsoft Dynamics NAV 2017 is bovendien makkelijker configureerbaar, er zijn verbeteringen aan de workflow functionaliteit doorgevoerd en de koppeling met Microsoft Dynamics CRM en verdere service integratie wordt beter ondersteund. Het resultaat is een ERP oplossing met een snellere en eenvoudiger set-up. Daarnaast is er een geoptimaliseerd opportunity management en zijn er meer extensies beschikbaar (o.a. voor PayPal). Ook de geïntegreerde Power BI functionaliteit vormt een belangrijke verrijking van Microsoft Dynamics NAV.

Overzicht verschillen Microsoft Dynamics 365 for Financials en Microsoft Dynamics NAV 2017

Met de introductie van Microsoft Dynamics NAV 2017 zijn dus veel nuttige, nieuwe mogelijkheden aan de ERP-software toegevoegd. Waar zitten de verschillen met de onlangs geïntroduceerde Dynamics 365 for Financials? We geven hieronder een overzicht.

User Interface

Dynamics NAV 2017 kan zowel op eigen servers als in Azure (in de cloud) worden geïnstalleerd en biedt naast toegang via het web en mobiele apps ook nog de ‘traditionele’ Windows cliënt. Dynamics 365 daarentegen is een ‘cloud-only’ applicatie en ondersteunt toegang via een webbrowser of een app. Er is geen Windows cliënt beschikbaar voor Dynamics 365.

 

Inkoop, productie en warehousemanagement

Zoals aangegeven is Dynamics 365 bij de introductie wat minder gericht op zeer grote ondernemingen. Dat zien we terug in de functionaliteit. Die is minder gericht op grote logistieke stromen binnen het bedrijf. Ten opzichte van Dynamics NAV zijn er in Dynamics 365 daarom geen functies die eigen productie- en warehousemanagement ondersteunen, want de module productie en magazijn ontbreken.

Ook Lot Tracking, Locaties en de bijbehorende functies worden niet ondersteund. In de inkoop module tenslotte ontbreken de Koop Quote en Item Charge functies.

Human Resource & Service

Ook op dit gebied is Dynamics 365 kleinschaliger. De module Human Resource & Service is bijvoorbeeld niet beschikbaar in Dynamics 365.

Financiële en administratieve functies

De financiële en administratieve functionaliteit is wat minder gericht op grootschalige bedrijfsactiviteiten. Dat zien we terug aan het ontbreken van de mogelijkheid voor Intercompany transacties in de financiële module van Dynamics 365. Daarnaast ontbreekt in Dynamics 365 de mogelijkheden om links, toelichtingen en commentaar toe te voegen bij documenten.

Sales en Marketing

Uiteraard ondersteunt Dynamics 365 het sales en marketingproces, maar ook hier ontbreekt een aantal functies ten opzichte van Dynamics NAV 2017. Zo worden Artikel Toeslagen, Verzendmethodes en het beheer van Expediteurs niet ondersteund.

Maatwerk development

Dynamics 365 maakt het mogelijk om de oplossing te tunen naar de wensen en de situatie van het eigen bedrijf. Dat gaat via de configuratie en met behulp van de beschikbare extensions. Binnen Dynamics NAV 2017 kunnen naast die configuratiemogelijkheden en extensions ook nog aanpassingen aan de basiscode plaatsvinden.

Prijzen en licenties

Uiteraard zien we de verschillende marktsegmenten ook terug in de licentie- en prijsmodellen. Dynamics 365 heeft maandelijkse abonnementskosten waarin ook alle service- en onderhoudsdiensten zijn verwerkt die via de cloud worden geboden. Bij NAV 2017 wordt gewerkt met vaste licenties, die met name zijn gebaseerd op het aantal gebruikers.

Conclusie

De combinatie van een volledige cloud-based oplossing, met iets beperktere functionaliteit die via een maandelijks subscription model wordt aangeboden, maakt Dynamics 365 for Financials een zeer goed product voor het midden- en kleinbedrijf. De grotere en complexere ondernemingen zullen veelal een voorkeur hebben voor de uitgebreidere functies van Dynamics NAV 2017, die bovendien eenvoudiger zijn aan te passen aan de specifieke maatwerk eisen van de onderneming. De verwachting is overigens dat met de verdere ontwikkeling van Dynamics 365 for Financials de beschikbare functionaliteit steeds meer naar het complete aanbod van Dynamics NAV zal toegroeien.

Wilt u weten wat de beste upgrade oplossing voor uw organisatie is? Wij maken graag een afspraak met u om de mogelijkheden in kaart te brengen.